Etappe naar Lamego

5 mei 2019 - Lamego, Portugal

Vanuit Guimaraes via de snelweg naar Amarante. In Amarante naar het oude stadsdeel gelopen. Bestond uit een oude kerk met historische brug. Bloemenwinkels en bakkers waren in de sfeer van moederdag. Het is hier vandaag moederdag. Corrie kreeg vanochtend bij het ontbijt al een roos ter gelegenheid van moederdag. Na Amarante de secundaire weg vervolgt naar Lamego. Bochtige weg over de heuvels. In het begin waren de toppen kaal. Als je weer wat lager komt is het sfeervoller door de bebouwing en de wijngaarden. Halverwege een weggetje genomen naar een miradoir, een uitkijkpunt. Het weggetje was smal en liep erg steil op met haarspeldbochten. Op de top een schitterend uitzicht op het omliggende gebied. Waren eerst helemaal alleen. Wat gegeten en gedronken en de stoelen uit de auto en heerlijk in de zon gezeten. Later kwamen er nog een paar auto's boven. Terug via de steile weg en op een drukke maar mooie weg langs de Douro naar Lamego. Voor Lamego nog een omleiding, omdat  er een wielerwedstrijd werd gereden. Uiteindelijk via de snelweg naar Lamego. Hier hebben we een luxe hotel met veel voorzieningen als zwembad, fitness, tennisbaan etc. Hebben hier gegeten, maar de maaltijd was niet bijzonder. Bij het inchecken kregen we een glaasje portwijn, want het gebied langs de Douro is het gebied van de port. Mem heeft gezwommen en ik heb eigenlijk voor het eerst een boek gelezen in deze vakantie.