Guimaraes

5 mei 2019 - Guimarães, Portugal

Vanochtend begonnen met een goed ontbijt. Dit keer geen buffet, maar het werd aan de tafel door de ober gebracht. Daarna door de oude stad naar het vroeg middeleeuwse kasteel. In het kasteel een eenvoudige maar duidelijke presentatie van de geschiedenis. Dit kasteel en het daarnaast gelegen paleis zijn belangrijk geweest in de ontstaanshistorie van Portugal. Hier ligt het begin van de zelfstandigheid van Portugal. Ergens in de 11e eeuw. Daarna teruggelopen door het oude stadsdeel naar ons hotel. Eerst nog wat boodschappen gedaan. Daarna met de auto onderweg naar het natuurpark Peneda Geres. Kostte wat moeite om de juiste route te vinden, maar uiteindelijk een erg mooi bergachtig gebied. We hebben de laatste dagen veel geel bloeiende struiken gezien. We dachten aan brem, maar het is waarschijnlijk mimosa. Het nationale park heeft o. a. een groot en langgerekt stuwmeer wat zowel in Portugal ligt als in Spanje. Leuke dorpjes en vergezichten onderweg. Op de grens van Spanje en Portugal lekker op een mooi plekje even gezeten. Terug nog koffie gedronken in een restaurantje langs de weg. Daarna terug via Braga. Deze weg doet weer rommelig en onverzorgd aan. In Braga wilden we een route zonder tol naar Guimaraes. Lukte uiteindelijk niet, dus toch via de tolweg. In Guimaraes hadden we in principe de weg naar het hotel snel gevonden, maar de enige weg naar de receptie bleek geblokkeerd door een beweegbare paal. Geprobeerd en parkeerplaats in de buurt te vinden, is helaas onmogelijk. Uiteindelijk op een grote parkeerplaats bij een mercator, een soort winkelcentrum, was plek, alleen werd de parkeerplaats afgesloten om 8 uur. De tijd was tekort om heen en weer naar het hotel te lopen. Uiteindelijk het hotel gebeld en bleek er een oplossing, namelijk op de contactknop drukken bij de paal waardoor je contact kreeg met een centrale. Bij het noemen van de naam van het hotel ging de paal naar beneden. Sleutel weer afgegeven bij de receptie, zodat de receptionist een parkeerplek kan zoeken. Daarna rondje langs de vertrouwde adressen voor koffie en een maaltijd. Was beide weer heel goed. De stad is nog volop in bedrijf en de terrassen zitten nog vol. Ook zijn er nog veel kleine kinderen op. Ook in het restaurant zaten kleine, maar welopgevoede kinderen aan tafel. Vermakelijk om te zien hoe netjes de kinderen aan tafel blijven zitten en als drinken gewoon water. Rond half elf terug op de kamer.