Op naar Portugal

3 mei 2019 - Guimarães, Portugal

Vandaag de route naar Portugal. Vanaf Santiago de Compostela eerst de landelijke route gevolgd. Schiet wel redelijk op maar qua uitzicht over het landschap niet bijzonder. In Pontefreda even door de stad gelopen. Had een klein oud centrum. Daarna via de snelweg naar TUI op de grens met Portugal. Dit is een leuk historisch stadje, zit ook in de route vanuit Portugal naar Santiago. De weg van Pontefreda, Vigo naar TUI voert langs grote baaien. De kuststrook is ook hier bebouwd, maar doet anders aan dan in Galicia. Hier eigenlijk alleen maar laagbouw en de mensen hebben onderhouden tuinen. In sommige delen met wijnstruiken. Het landschap oogt veel vriendelijker. Daarna het begin van Portugal, mooi landschap. In onze overnachtingsplaats vonden we de voorkant van het hotel redelijk vlot, maar geen ingang en ook geen plekje om even je auto kwijt te kunnen. Dus nog maar rondje om het plein. Uiteindelijk de straat gevonden waar de ingang moet zijn. Niks gezien, dus nog een rondje. Gelukkig vonden we toen aan de voorkant een plekje waar we even mochten staan. In een van de shops onder het hotel gevraagd waar de receptie zou zijn. Een vriendelijke dame bracht ons heel ver op weg. Bleek aan de achter te zitten waar we eerst langs reden. Te voet ingecheckt en toen de vraag waar laten we hier de auto. Hadden ze de volgende oplossing voor: je mocht de auto neerzetten op een klein pleintje vlak voor de receptie, je bagage uitladen en dan de sleutel bij de receptionist inleveren, die zorgde dat als er een plekje vrij was, dat hij de auto parkeerde. Wij hebben eerst na de lange in check toestand maar koffie/thee gedronken bij en soort bakkerszaak. Hebben heerlijke taart uitgezocht en lekker buiten op het terras gezeten. Daarna de oude stad nog in. We hebben wel even de tijd want de lokale Portugese tijd is een uur vroeger bij ons. Even sfeer geproefd en uiteindelijk een goed plekje gevonden voor het eten. Een sfeervol restaurant waar we heel goed gegeten hebben. Voorgerecht,hoofdgerecht.dessert,glas wijn en een espresso voor 50 euro. Bleek de Michelin aanmoedigingsprijs te hebben in 2018. Daarna terug naar hotel, rond 10 uur. Vroeg voor ons doen. Het weer is heel anders dan we gewend waren. De temperaturen liggen een stuk hoger, rond de 25 graden en de koude, harde oceaanwind is er niet meer. In bloesje gelopen tot 10 uur ''s avonds.