Op naar Santiago de Compostela

30 april 2019 - Santiago de Compostella, Spanje

Vandaag een lange reis via de kust. Eerst wat boodschappen gedaan net buiten Aviles in een grote hypermarkt, hier is op enkele verdiepingen echt alles te koop. Hier ook getankt. Bij het tanken word je hier nog geholpen. Daarna langs eigenlijk de enige weg langs de kust. Het landschap verandert hier snel. Het is heuveliger en overal staat wel bebouwing. Je ziet hier ook aan de dorpen dat het minder welvarend is. De kustweg geeft af en toe een mooi uitzicht op de zee. Opvallend is dat de inhammen veel dieper het land in lopen. Soms krijg je een wat fjordachtig idee. Geen echt bijzondere dorpjes tegengekomen. Natuurlijk zijn er vissersplaatsjes met een haventje. Hierbij is het opvallend dat ze met vaak kleine bootjes de zee op gaan. Het is wel de oceaan. In de inhammen zijn diverse strandjes. De weg is bijzonder door de vele bruggen/viaducten over de inhammen, soms wel meer dan een kilometer lang. Daarnaast zijn er diverse tunnels. Bij Ferrol zijn we nog over een route gegaan:  route de mirradoires, een route hoog over een berg met veel uitkijkpunten over het gebied. Helaas was het niet helder genoeg. Op het laatst koffie met churros (gefrituurde deegrolletjes) gedronken in Ferrol en daarna de kortste weg naar Santiago genomen, want het wordt wel negen uur voor we daar zijn. Hier het bekende navigatieprobleem: het systeem stuurt je over onmogelijke weggetjes om bij een foute afslag je weer op route te krijgen. In Santiago hebben we weer een zeer centraal gelegen hotel in de binnenstad. Alleen moet je zelf een parkeerplaats zoeken. Uiteindelijk gevonden in een garage vlakbij hotel. Daarna nog wat gegeten in een soort bar: gebakken eieren met ham en mem gebakken eieren met groente. Smaakte prima. Helaas Ajax gemist, maar door Amarins en NOS op de hoogte gehouden. Is toch al weer 11 uur voor we op de kamer zijn. Door de lange, intensieve dagen nog geen boek gelezen, maar wie weet, we zijn nu 3 nachten in Santiago.