Dagje Bilbao

25 april 2019 - Bilbao, Spanje

Na een prima ontbijt een dag Bilbao verkennen. We lopen eerst naar een soort kabeltreintje die ons op hoogte brengt met uitzicht over de stad Bilbao. De ArtxandraFunicular verbindt de stad met de berg Artxandra.  In ongeveer 10 minuten is het speciale treintje boven. Hier heb je een prachtig uitzicht op de stad. Zeker vandaag want het weer was helder. Boven op de berg rond gelopen en bij een cafeetje in de zon op het terras koffiegedronken. Daarna terug met Funicular naar de stad. Via een moderne brug terug in de stad. Langs de winkels gelopen en de bezienswaardigheden. Veel statige gebouwen uit het einde van de 19e eeuw ,met daarnaast moderne aanvullingen in de bebouwing. Daarna doorgelopen naar de oude stad met vele smalle winkelstraatjes met de typische appartementgebouwen uit deze streek. Heel veel eet-en drinkgelegenheden. Leuke straatjes,maar zo dicht op elkaar gebouwd dat er nauwelijks zonlicht binnen valt. Om half vier hebben we kaarten voor het Guggenheimmuseum. Moeten we wel naar de andere kant van het centrum. Eerst bij het Guggenheim nog koffie/thee gedronken en bij de puppy van Jeff Koons gekeken  voor de ingang. De pup is helemaal van bloeiende eenjarige bloemen. Daarna het museum bezocht. Wel heel moderne kunst;  sprak ons niet aan. Het gebouw zelf is heel interessant en imponerend, en uiteindelijk veel mooier dan de tentoonstellingen binnen. Na een ronde door de zalen,buiten langs het museum gelopen met nog een aantal bijzondere kunstwerken als.een groep zilveren bollen,een bosje tulpen en een grote spin. Als je er om heen loopt zie je  het bouwwerk op zijn mooist. Daarna terug naar het hotel, want het is in Spanje nog geen etenstijd. Pas rond 21 uur beginnen de restaurants te draaien.  Is wel wennen het andere  etensritme. Al met al vandaag zo'n 16 kilometer door de stad gelopen..

1. Marrit:
    27 april 2019
    Lekker gebakje! Mooie stad zo te zien