De Noordspaanse kust

24 april 2019 - Bilbao, Spanje

Vandaag na een heerlijk ontbijt onderweg naar Bilbao via de kustroute. Maar eerst over de berg Jaitzkibel bij San Sebastiaan. Vanuit het hotel konden we de berg zien en het was vanochtend helder,zonnig weer. Dus eerst via echte haarspeldbochten de berg op. De Jaitzkibel is tijdens de wielerwedstrijd Classico de San Sebastian vaak de laatste berg voor de finish ,waar dan ook heel vaak de beslissende demarrage plaatsvindt. De berg is mooi groen en is ook niet zo heel erg hoog, ongeveer 500 meter,maar wel redelijk steil en ver uitstekend boven het landschap. Mooi uitzicht vanaf de top en onderweg, zowel de kust, de baai van Honaribbia en het bergachtige achterland. Ook kom je hier de Compostela-wandelaars tegen. De route loopt over de berg. Na de berg naar San Sebastiaan. Deze stad is eigenlijk onderdeel van een aantal grote plaatsen die op elkaar aansluiten. San Sebastiaan is de badplaats met 2 grote baaien met een zandstrand. Toen we bij de eerste baai aankwamen hoorden en zagen we al de grote golven. De zee komt hier met spectaculaire golven op het strand. Er wordt ook volop gesurfd. Wij zijn de oude stad in gelopen,met veel leuke straatjes en enkele bijzondere gebouwen. Een groot deel van de stad is van eind 19e eeuw. Toen werd namelijk een grot deel van de stad verwoest door brand. Veel statige gebouwen met nu veel winkeltjesen restaurantjes er in. Een bijzondere kerk is nog van oudere datum. Hier hebben we ook pinxtos (tapas op zijn Baskisch) gegeten bij de beste pinxtos bar van Baskenland. Smaakte prima. Je kunt hier de hele dag in de bars heel veel verschillende soorten tapas eten. Na de stad de kustweg gevolgd langs verschillende baaien,rotskusten en strandjes. Bij een visersdorp Getaria heerlijk op een bankje koffie gedronken en nog een krentebol gegeten. Lekker zonnetje,daarna door het oude dorpje gelopen en de kustweg. Weg bleef heel mooi. De volgende bestemming was het dorpje Lekeitio,ook een vissersdorp. Hier kon je niet in het stadje parkeren en moest je redelijk ver buiten het dorp parkeren hebben we gedaan. We dachten dat er een soort pendelbus naar het dorp ging, maar dat was niet het geval,we moesten lopen. Twee toevallig aanwezige politiemannen gevraagd of dat klopte. Bleek moeilijk want een van beide sprak een heel klein beetje Engels en de andere helemaal niet. Gezamenlijke Conslusie was we moesten lopen. Bij het weggan sloegen beide agenten mij nog op het schouder,blij dat ze die buitenlander toch te woord hadden gestaan. Lopend naar het dorpje  maar het liep al tegen het eind van de middag dus het ging regenen. Toch in het dorpje geweest,maar op de terugweg ons eerst verlopen. We moesten terug en toen uiteindelijk bij de auto en de laatste 50 km naar Bilbao heeft het flink geregend. Toen we in de stad kwamen werd het weer droog. Hebben hier een vier sterren hotel met personeel met nogal wat kapsones. De receptionist was niet klantvriendelijk, de parkeergarage voor 22 euro     per dag was wat nauw met kleine plaatsen. Toen we met onze roltassen bij de receptie kwamen sprong er een portier op om ons met de tassen naar de kamer te begeleiden,lonkte op een fooi ,maar niet gegeven. In de stad gegeten en helaas niet de beste keus gemaakt,morgen maar beter. Het is dan ook al rond tien uur, want het warm eten begint 's avonds na negenen.

1. Marrit:
    27 april 2019
    Mmmh pinxtos! Moest je ook aan de bar keuze maken?
  2. In:
    27 april 2019
    Ja hele bar staat vaak vol