Picos Europa, de noordspaanse bergen

29 april 2019 - Avilés, Spanje

Het was vandaag helder en heel mooi weer. Een geschikte dag om de lange route door de bergen te nemen naar Aviles. Eerst nog een stukje bij de kust langs en dan rijden we richting Potes. De weg naar Potes gaat voor een groot door kloven en onbewoond gebied. Bij Potes wordt het landschap iets vriendelijker en ook opener. Daarna een afbuiging gemaakt naar een kabelbaan. In Fuente ging de kabelbaan naar ongeveer 1800 meter en dan zit je nog tussen de sneeuw. De kabelbaan ging vrij steil omhoog en kwam uit bij een rotsplateau met kraters waarin nog sneeuw lag. Door het geweldige weer een schiiterend uitzicht over de bergen van de Picos Europa. Terug naar Potes voor een hapje. Mooi oud stukje aan de rivier, met veel terrasjes. Toch veder door het berglandschap. Ziet erg mooi en imposant uit. Via een lange pasweg met erg veel bochten stijgend naar boven. Op hoogte wat gedronken en gegeten met uitzicht over de bergen. Al slingerend onze weg vervolgd naar Cangas. Hier nog snel een koffie op terras en even kijken bij de oude brug. We rijden hier ook weer een heletijd door een imposante kloof. Uiteinedelijk in bewoond en open gebied hebben we nog wel even rijden naar Aviles. De navigatie kent adres van hotel niet,dus laatste stukje gereden op google maps. Kwam goed,maar we waren laat. Pas tegen half tien in het hotel. Om de auto te parkeren in de garage eerst lopend op verkenning met de receptioniste. Is wel nauw maar de berlingo moet er in passen. Uiteindelijk op weg naar een restaurant . Goed tien uur zaten we aan tafel. Blerk een visrestaurant te zijn,waar je heel veel verse visspecialiteiten kon krijgen. We hebben ons maar gehouden aan de bekende kabeljauw. Krregen goed gevulde maaltijd. Hier in deze buurt drinken ze cider. Je koopt een fles en de ober zorgt dat je glas gevuld blijft. Inschenken gaat speciaal,boven een soort opvangbak wordt van zo hoog mogelijk de drank in het glas geschonken. De helft valt er naast. Hebben het ook geprobeerd maar het ruikt niet lekker en de smaak was ook niet zo goed. Tegen half twaalf wer op de kamer.